Blog yang mengandungi berbagai berita dan informasi terkini yang hangat dan panas..

Sasha akan lebih berhati-hati pilih pasangan kelak

on Monday 4 November 2013


DUA kali gagal berumah tangga, membuatkan model dan pelakon berdarah kacukan Melayu-Inggeris, Sasha Mohamad Saidin atau lebih dikenali dengan panggilan Sasha Saidin, 36, enggan lagi memikirkan soal berteman hidup. 

Bukannya serik untuk berkahwin, jauh sekali menutup pintu hati kepada kaum Adam, tetapi buat masa ini, Sasha lebih selesa hidup solo meskipun keinginan untuk berumah tangga masih ada dalam hatinya.

“Saya dah hidup solo hampir dua tahun. Bukan tiada lelaki yang cuba mendekati saya tetapi saya yang tidak mahu rapat. Cukuplah sekadar berkawan saja.

“Bukan saya tak nak kahwin tapi biarlah jodoh yang tentukan segala-galanya. Saya lebih senang berserah kepada ALLAH SWT,” ujarnya pada Zass.

Sasha berkata, pengalaman lalu benar-benar mengajarnya agar lebih berhati-hati dalam memilih lelaki untuk dijadikan sebagai suami.

“Saya lebih selektif kali ini. Biarlah lelaki itu nanti boleh membimbing saya dan anak saya kelak selain stabil dari segi kewangan.

“Lagipun, bukan senang untuk mencari pasangan yang benar-benar ikhlas dan jujur dalam setiap hubungan yang terjalin,” katanya.

Bagaimanapun, bekas anggota kumpulan Elite ini memberitahu, dia tidak menetapkan sebarang sasaran untuk berkahwin lagi.

“Jika boleh saya tak nak terlalu lewat untuk berkahwin semula sebab saya teringin untuk dapat anak lagi,” katanya yang hanya berkawan rapat dengan Awi Rafael.


Arya jadi keutamaan

Selepas lima tahun membina rumah tangganya bersama bekas penyanyi rock kumpulan Rebek yang juga warga Indonesia, Salyo Priyanto Notosoemarsono, 37, Sasha akhirnya sah bercerai talak satu pada 10 Julai 2012 lalu.

Dia bagaimanapun, mengakui bahawa punca penceraiannya itu adalah kerana masalah kesempitan duit selain sering berjauhan di antara satu sama lain.

Lupakan seketika mengenai perkara itu, kini, fokus Sasha adalah untuk bekerja keras demi membesarkan anak tunggal kesayangan mereka, Adam Aryasenna Notosoemarsono, 4, atau lebih senang dipanggil sebagai Arya dengan sempurna seperti ibu bapa lain.

“Arya adalah segala-galanya bagi saya. Impian saya adalah untuk memberikan yang terbaik buat Arya.

“Sejak umur dia dua tahun lagi saya telah menghantarnya ke tadika kerana ingin memberi pendidikan awal kepadanya,” katanya.

Tambah ibu tunggal ini lagi, walau sesibuk manapun dia, dia cuba meluangkan masa demi anaknya itu.

“Arya adalah kanak-kanak yang lasak dan aktif. Saya perlu memberi sepenuh tumpuan padanya.

“Lagipun saya tidak pernah mengambil pembantu rumah sepanjang membesarkan Arya. Kalau saya sibuk, ibu yang akan jaga Arya.

“Tapi, sesibuk manapun saya, saya akan cuba hantar dan ambil Arya dari tadika,” katanya.

Sasha turut memberitahu, Arya dijaga sepenuhnya olehnya kerana bekas suaminya itu sudah pulang ke Indonesia.

“Kami tidak berjumpa tapi kami sering berhubung melalui Skype,” katanya.

Sebelum itu, Sasha pernah berkahwin kali pertama dengan Jason Skinner atau nama Islamnya, Johan Abdullah Skinner pada 21 Jun 2003 di Masjid Central Regent Park, London, namun mereka berpisah empat tahun kemudian.


Puji Che Ta

Dalam pada itu, kakak kepada Zain Saidin ini juga mendoakan kebahagiaan adiknya itu dengan pilihan hatinya, Rozita Che Wan atau yang lebih mesra dipanggil Che Ta.

Seperti mana peminat lain, jelas Sasha, dia juga tidak tahu apa-apa tentang persiapan perkahwinan pasangan sejoli itu.
“Saya tak tahu apa-apa. Semuanya telah diuruskan oleh mereka sendiri.

“Lagipun mereka mempunyai perancang perkahwinan mereka sendiri,” katanya.

Ketika ditanya mengenai hubungannya dengan bakal adik iparnya itu, Sasha memberitahu dia baru bertemu dua kali dengan Che Ta.

“Baru dua kali kami berjumpa. Ketika sambutan majlis hari jadi Zain dan hari mengundi. Itu pun secara beramai-ramai.
“Tapi apa yang saya lihat Che Ta seorang yang lemah lembut, berbudi bahasa dan bersopan santun. Saya senang dengannya,” katanya.

Sasha memberitahu dia tidak kisah akan perbezaan jarak usia yang jauh di antara Zain dan Che Ta.

“Yang nak berkahwin dengan Che Ta ialah Zain, bukannya saya.

“Sebenarnya, Zain agak tegas dengan pilihannya. Jika dia cakap ‘ya’, ‘ya’ lah jawapannya. Begitu juga sebaliknya.
“Tapi yang penting adalah lelaki itu matang dan dapat memimpin keluarga, itu sudah memadai,” jelasnya.

Kembali aktif

Selepas bercerai, kehidupan Sasha lebih sibuk berbanding dulu apabila aktiviti seninya kembali rancak.

Selain memenuhi undangan memperagakan busana Muslimah, dia juga dilamar berlakon.

“Saya baru saja pulang dari Sydney, juga kerana terlibat dengan kerja-kerja peragaan di sana,” katanya.

Menurutnya, dia bakal muncul menerusi telemovie terbaru terbitan Astro, berjudul Amy Amelina.

“Saya akui sedikit sibuk dengan bidang peragaan, sebab itu saya kurang berlakon.

“Saya bukanlah memilih watak sebaliknya terdapat pertembungan jadual di antara bidang peragaan dan aktiviti lakonan,” akhirinya.

Sumber
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment